منتديات شوية فرفشة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات شوية فرفشة

شوية فرفشة بحلته الجديدة واحدث التجديدات تنتظر الأعضاء

الرئيسيةأحدث الصوردخولالتسجيلالتسجيل بمنتدى شوية فرفشة

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم

كاتب الموضوعرسالة
عماد البرنس
المراقب العام
المراقب العام
عماد البرنس

العمل/الترفيه : مدرب كنغو فو
المزاج : رايق
الهواية : عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم Wrestl10bu6
المهنة : عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم Progra10rx5
عارضة الطاقة :
عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم Left_bar_bleue70 / 10070 / 100عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم Right_bar_bleue

عدد الانذارات :
عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم Left_bar_bleue2 / 1002 / 100عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم Right_bar_bleue

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم Empty
مُساهمةموضوع: عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم   عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم Emptyالثلاثاء ديسمبر 30, 2008 5:46 pm

حبيت اعمل موضوع عن ازاى تتعلم ملاكمه الى كل المبتدئين وارجو ان ينال اعجابكم
الملاكمه هى لعبه دفاع عن النفس وهى لعبه رائعه رغم من فيها من خطوره على الانسان لكنها تعلمك كيفيف الدفاع عن النفس وكمان تخليك لا تخف من اى شى ولا حتى لا اضيع وقتكم شوف ازى هاتتعلم

حتى تتعلم الملاكمه لابد من الاحماء اولان وهو 10 دقاءق جرى على الاقل ده طبعان اقل حاجه وبعد كده تعمل احماء للظهر خلفيات الرجل والاكتاف لان هذه العضلات هى المهمه فى الملاكمه

اولا

الوقوف للملاكمه وقفه صحيحه يوجد نوعين من الملاكمين
الاول ملاكم ايمن وهو الى ضربه يده اليمنى قويه وتكون وقفته كا التالى قدمه اليسرى امام قده اليمنى بحوالى 40 سم ويده اليسرى هى الاماميه

وحتى تستطيع ان تقف الوقوف السليم ان تعمل الاتى اولان تضع القدمين امام بعضمها ولا يكونا ملتثقين لابد من فارق 40 سم ثم تحرك قدمك اليسرى الى الامام خطوه تبقى قده الوقفه السليمه فى القدم ثم ناتى الى بقيه الجسم يجب ثنى الظهر حاجه بسيطه حتى تكون غير واضح

للمنافس الى قدامك ويجب وضع اليدين كالاتى اليد قبضه اليد اليمنى متلاثقه بجانب الزقن واليد اليسرى تبعد عن الزقن بمسافه 10 سم حتى تكون القريبه من المنافس عند الضرب

والعاكس طبعان بالنسبه للملاكم الاشول الذى تكون يده اليسرى قويه فيكون قدمه اليمنى هي الاماميه ويده اليمنى هي الاماميه برده
ثانيا بعد ما اتعلمنا كيفيه الوقوف السليم يجب ان نعرف الضربات يوجد ثلاث ضرببات للملاكمه وهى

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم 011it5

1- الضربه الاماميه او المستقيمه وهيا كالااتى تخرج اليد اليسرى من مكانها مستقيمه بحيث حين تفرد اليد اليسرى تكون متلاثقه باالزقن حتى تحميك من ضربه المنافس اذا تفادها مع بقاء اليد اليمنى كما هى والعكس اذا بدات باليد اليمنى تبقى اليد اليمنى تبقى اليد اليسرى ثابته انظر الصوره

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم 41424572clintontactics6cf6

2- الهوك وهازه الضربه تضرب عندما يكون المنافس قريب منك فتضرب هزه الضربه لانها قويه وهى جعل اليد فى زاويه 90 درجه وتاتى هذه الضربه فى جانب وجه المنافس وتكون قويه جدان ان انظر الصوره بس حد يقولى ده مش عامل بدرجه 90 درجه لان ده محترف وطبعان هو عارف بيعمل ايه

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم Action01234x172kp1

3 الافر وهذه الضربه التالته بالنسبه للملاكم هذه الضربه هى الاخرى من الضربات القويه والقصيره لانها عندما تضرب تيجى فى زقن الملاكم وكيفيه ضربها يثنى الالجززع او الالظهر ناحيه اليد الذى سوف تخرج منها اليد بمعنى ان لو اانت ضربت باليد اليسرى يكون الثنى من ناحيه اليد اليسرى مع بقاء اليد الاخرى فى مكانها اما لو عملت من ناحيه اليد اليمنى تكون الثنى من ناحيه اليد اليمنى مع بقا اليد الاخر فى مكانها
https://farfasha7.yoo7.com

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-